Monday, November 29, 2010

Nahh Strepsils Halal?

Nahh Strepsils Halal?
Mana dia orang sorok tanda halal nih???

Hurmm.. aku ada kemusykilan yang dah lama terpendam nih. tapi baru² ni jek my galpren tanya, kalu kita tgk.. dlm Strepsils ada dicampur sejenis alcohol. Tapi, tak pasti pulak whether it's a synthetic one ker tak. Persoalan yang timbul, samada ia dikira sebagai haram diambil atau tidak. Contoh yg lain, alcohol ada dicampur dalam kek, roti dan coklat. Dalam kes ni, aku rasa tak ragu2, dan jawapannya clear-cut haram. betul ker? Korang nak setuju or tak dengan jawapan aku, itu korang punya pasal. Ni aku punya pendirian. Sebab tanda halal pun takde lo.
Nahh Strepsils Halal?
 Antara logo halal? banyak lagi ker logo halal yang lain?

Nak tau lebih detail boleh rujuk di Logo Halal JAKIM. So bila dah rasa was² baik kita elakkan dari meneruskan hasrat kita untuk makan benda tuh. Banyak lagi benda yang korang boleh makan kan. Macam madu ker? lagi bagus.. Tak matilah kalau kita tak makan CARLSJUNIOR, PAPARICH, OLDTOWN, BREADSTORY, SIMPLY PENANG,  dan beberapa lagi restoran yang masih menggunakan LOGO HALAL swasta yang amat diragui status HALAL. Jangan bagi muka pada mereka yang pentingkan keuntungan semata-mata. Jika benar mereka menggunakan barangan halal, mengapa takut untuk memohon status dan logo halal dari JAKIM kan? Korang fikirla sendiri ya.

Walaubagaimana pun, dalam persoalan aku yg pertama tadi, aku just nak dapatkan kepastian. Adakah atau diharuskan, dibolehkan atau ada pendapat ulama yg berlainan tentang hal ini? Sebelum ni pernah aku dgr yg Strepsils dah dilabel haram sbb penggunaan alcohol tapi what do we really know nowadays kan.

Nahh Strepsils Halal?
Takde tanda halal pun.

Serba sedikit sumber ² lain yang aku nak share bersama di timhar.co.cc dan Strepsils ada alcohol?. Kalau korang ada info pasal bab halal haram terutama makanan, marilah kita share ² bersama.

0 comments: